امروز صبح که برای خرید، پیاده‌روی یا رفتن به سرکار از منزل بیرون آمدید، احتمالا با تبلیغات محیطی زیادی روبه‌رو شده‌اید. نگاه خود را به هرطرف که بچرخانید، یکی از اشکال تبلیغات محیطی پیش روی چشمان شما قرار می‌گیرد. این تبلیغات، بر روی نمایشگرهای شهری، بیلبوردها، اتوبوس‌ها و حتی در مراکز خرید و مغازه‌ها قابل مشاهده هستند.

outdoor-ads

با یک حساب سرانگشتی می‌توان حدس زد که هر کدام از ما در طول هفته، صدها مورد متنوع از تبلیغات محیطی را مشاهده می‌کنیم؛ اما در این میان، یک پرسش کلیدی وجود دارد. واقعا کدام یک از این موارد تبلیغاتی در ذهن ما ماندگار می‌شود و پیام چند مورد از آن‌ها را در آینده دوباره به خاطر می‌آوریم؟ بعید به ‌نظر می‌رسد تعدادشان زیاد باشد!

به همین‌ منظور در این مقاله، به ۵ نکته‌ پرداخته‌ام که با رعایت کردن آن‌ها تبلیغات محیطی شما در نظرها بیشتر جلوه می‌کند و از همه مهم‌تر، پیام تبلیغاتی شما، ماندگاری بیش‌تری در اذهان مخاطبان‌تان خواهد داشت.

۱. پیام متنی، هر چه کمتر، بهتر!

وقتی صحبت از نوشتار در تبلیغات محیطی به میان می‌آید، مصداق «کم‌ گوی و گزیده گوی چون دُر» را فراموش نکنید. به این نکته توجه داشته باشید که محتوای تبلیغات محیطی به انبوهی از افرادی عرضه می‌شود که در حال حرکت هستند. فرقی نمی‌کند که این محتوا را بر روی یک بیلبورد تبلیغاتی قرار داده باشید یا بر روی یک پوستر دیواری؛ مهم این است که افرادِ در حین حرکت، زمان زیادی برای خواندن متن تبلیغات شما ندارند. سعی کنید متن پیام شما در چند کلمه خلاصه شود. قانون نانوشته‌ای در این زمینه وجود دارد که بر اساس آن بهتر است متن تبلیغات محیطی شما بیشتر از ۶ واژه نباشد.

billboard-short-content

پیام متنی کوناه روی بیلبورد

۲. تبلیغات محیطی نباید باعث حواس‌پرتی شود

محتوای تبلیغات محیطی باید توجه مردم را به خود جلب نماید، اما نباید به حواس‌پرتی آن‌ها منجر شود. این امر به طور ویژه در مورد بیلبورد تبلیغاتی باید مورد توجه قرار بگیرد، چراکه مخاطب بیلبوردها را رانندگان، دوچرخه‌سواران و عابرین پیاده تشکیل می‌دهند. قرار نیست که بیلبورد تبلیغاتی به اندازه‌ای حواس راننده را پرت کند که باعث تصادف او شود. نمونه‌هایی از این طرح‌های تبلیغات محیطی وجود دارند که به همین دلیل، نارضایتی مخاطبان را به دنبال داشته‌اند و از تبلیغات محیطی خود نتیجه عکس گرفته‌اند.

جالب است بدانید بر اساس نتایج یک تحقیق، مشخص شده که ۶۸ درصد از افراد در حین رانندگی، در مورد خریدهایشان تصمیم می‌گیرند. با در نظر گرفتن این امر که درصد بسیاری از مردم، مطالب درج شده در رسانه‌های تبلیغات محیطی را می‌خوانند، باید بکوشید تبلیغات محیطی شما در کمترین زمان ممکن، بیش‌ترین اثربخشی را داشته باشد.

۳. محتوای تبلیغات، نباید بیش از حد هوشمندانه و پیچیده باشد

بر کسی پوشیده نیست که تبلیغ بی‌روح و کسل‌کننده، جذابیتی ندارد و تبلیغ هوشمندانه، افراد را جذب خود می‌کند؛ اما دقت کنید محتوای تبلیغ شما بیش از اندازه، پیچیده نباشد. هدف این نیست که در تبلیغ خود استعاره‌ای ایجاد کنید که کسی از آن سر در نیاورد. تبلیغ باید هوشمندانه و در عین حال ساده باشد.

۴. پراکندگی جغرافیایی را از یاد نبرید

بزرگ‌تر بودن ابعاد رسانه‌ای که برای تبلیغات محیطی برمی‌گزینید لزوما به معنی اثربخشی بیشتر آن نیست. به ویژه آن که رسانه‌های بزرگ‌تر، معمولا هزینه‌های بیش‌تری را نیز به دنبال دارند. گاهی بهتر است تبلیغات محیطی شما از طریق رسانه‌هایی با ابعاد کوچک‌تر ولی با پراکندگی جغرافیایی بیش‌تر صورت بگیرد. این روش می‌تواند برای کسب‌وکارهای کوچک که غالبا با محدودیت‌های بودجه‌ای بیش‌تری هم مواجه هستند، روش مطلوب‌تری باشد.
در طراحی و مهندسی کمپین‌های تبلیغات محیطی، انتخاب هدفمند رسانه‌ها با توجه به موقعیت مکانی و پراکندگی جغرافیایی آن‌ها و همچنین سطح پوشش مخاطبین هدف، همواره یکی از اصلی‌ترین مواردی است که نیاز به مطالعه و مشاوره با کارشناسان تبلیغات و بازاریابی دارد.

پراکندگی جغرافیایی را در تبلیغات محیطی جدی بگیرید

۵. خلاقانه تبلیغ کنید

همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان شد، در تبلیغات محیطی، هدف، ایجاد تبلیغی ماندگار و به‌یادماندنی است. این تبلیغ باید تمام نظرها را به خود جذب نماید. از این رو، سعی کنید محتوای تبلیغات محیطی شما از خلاقیت‌های محتوایی، بصری‌ و یا هنری برخوردار باشد. گاهی بهتر است به جای درج پیام متنی، اجازه بدهید تصاویر، پیام شما را به مخاطب منتقل کنند.